29. srpna 2022 – Hlavní město Praha se jako první obec v zemi zavazuje k tomu, že 50 % z veškerých výnosů z poplatku z pobytu vrátí zpět do rozvoje cestovního ruchu. Výnosy využije zejména na jeho kultivaci, marketingové kampaně realizované společností Prague City Tourism nebo MICE aktivity jako jsou kongresy nebo mezinárodní konference. Schválila to dnes Rada hl. m. Prahy. Systém přerozdělení začne platit od roku 2024 a naváže tak již na dříve podepsané memorandum týkající se navýšení poplatku z pobytu na 50 Kč mezi hl. m. Praha, Asociací hotelů a restaurací ČR a společností Prague City Tourism. Poplatek z pobytu, který je jako jediný v oblasti cestovního ruchu přímým příjmem financí pro obce, zajistí koncepční podporu rozvoje kultivovaného a udržitelného cestovního ruchu. Polovinu vybraných prostředků město vrátí zpět do jeho rozvoje a zaplatí ho samotní turisté. „Jsem opravdu ráda, že jsme dnes na Radě hl. m. Prahy stvrdili závazek, v rámci kterého polovinu výnosů z poplatku z pobytu investujeme do udržitelného cestovního ruchu a kultivace veřejného prostoru. Praha díky tomu může investovat mnohem více prostředků do rozvoje města,” říká radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková. Systém řešení podpory udržitelného cestovního ruchu začne platit v plném rozsahu od ledna 2024 a v omezeném režimu od ledna 2023, kdy se počítá s částkou necelých 31 milionů korun. Částka z vybraného poplatku za noc pro další rok bude mnohonásobně vyšší, protože již bude kalkulovat se zvýšenou částkou 50 Kč poplatku z pobytu. „Velmi si vážíme spolupráce s vedením města, která již v minulých letech přinesla velmi dobré výsledky a kvalitní marketingové kampaně. Praha je již delší dobu příkladem moderního přístupu k podpoře cestovního ruchu, byť finanční prostředky jsou limitované. Systémové rozdělení poplatků vítáme a jsme připraveni i nadále spolupracovat na efektivním výběru poplatků, které jsou částečně vraceny zpět na podporu cestovního ruchu,” uvádí prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Podle odborníků toto systémové plánování zajistí realizaci pravidelných cílených kampaní na podporu udržitelného cestovního ruchu a jeho kultivaci v metropoli. Stejně tak posílí image metropole jako MICE destinace vhodné pro kongresy a konference. „Díky tomuto konkrétnímu opatření už nebude docházet k převyšování výdajů v cestovním ruchu nad jeho příjmy. Naší společnosti to navíc umožní snadnější plánování marketingových kampaní na podporu příjezdového i domácího cestovního ruchu, prostřednictvím kterých budujeme novou image Prahy jako kulturního města nabízejícího kvalitní služby a gastronomii,“ popisuje konkrétní využití prostředků předseda představenstva Prague City Tourism František Cipro.